wtorek, 27 stycznia 2009

"Zbrodnia, występek, wykroczenie. Mikrokosmos kryminału"

Koło Młodych Klasyków Uniwersytetu Łódzkiego, Koło Naukowe Filmoznawców UŁ, Koło Naukowe Romanistów UŁ i Międzywydziałowe Koło Teoretyków Kultury UŁ zapraszają na Ogólnopolską Konferencję Naukową „Zbrodnia, występek, wykroczenie. Mikrokosmos kryminału”, która odbędzie się w dniach 29-30 maja 2009 roku. Konferencja jest skierowana do studentów i młodych naukowców zajmujących się humanistyką i naukami społecznymi.

Prawo wyróżnia przestępstwa i wykroczenia, te pierwsze zaś dodatkowo dzieli na zbrodnie i występki. Można więc zastanowić się, jakie mechanizmy decydują, co jest zbrodnią, występkiem, a co wykroczeniem i kto te prawa zmienia, pamiętając o tym, że funkcjonowanie tych pojęć jest ściśle związane ze świadomością społeczno-kulturową. Czy możemy mówić o zbrodni w majestacie prawa? Warto się również zastanowić nad związkiem między czynem zabronionym a reżimem społecznym i politycznym, począwszy od Imperium Rzymskiego po współczesne systemy, i poruszyć problematykę zbrodni wojennych, zbrodni politycznych czy religijnych.

Księga Rodzaju dostarcza nam literacką reprezentację pierwszej zbrodni. Mitologia grecka i tragedie antyczne wprowadzają do kultury europejskiej całą plejadę zbrodniarzy. Na przestrzeni wieków wielu artystów uczyniło ze zbrodniarzy główne postaci swoich dzieł. Możemy zatem analizować reprezentacje czynów zabronionych we wszystkich dziedzinach artystycznych i we wszystkich epokach. Należy to czynić mając na uwadze liczne formy zbrodni i występków: np. przemoc fizyczną i psychiczną, zabójstwo, ludobójstwo, czy przestępstwa lżejszej wagi. Interesującą kwestią są różne sposoby reprezentacji czynu zabronionego w sztuce.

Sama twórczość artystyczna także bywa uznawana za wykroczenie. Zanim sądy zaczęły skazywać autorów, zakazane książki palono na stosach podczas publicznych egzekucji o charakterze egzemplarnym. Markiz de Sade za swoje lubieżne opowieści został skazany na wieloletnie więzienie. W latach sześćdziesiątych Jonasa Mekasa aresztowano za zorganizowanie pokazu "Flaming Creatures" Jacka Smitha, uznanego za obsceniczny. Dorota Nieznalska za swoją instalację „Pasja” trafiła na ławę oskarżonych za obrazę uczuć religijnych. Łamanie norm społecznych, czy nawet prawa, to niekiedy nieuniknione konsekwencje uprawiania sztuki. Jak zatem mówić o sztuce, której twórca jest banitą społecznym lub wręcz przestępcą?

Powyższe propozycje mogą być wskazówką dla uczestników konferencji, ale organizatorzy pozostają otwarci na wszelkie twórcze interpretacje tematu. Przewidywany jest druk materiałów pokonferencyjnych, jednocześnie organizatorzy zastrzegają prawo wyboru tekstów.

Prosimy o nadsyłanie abstraktów do 2000 znaków w terminie 25 kwietnia 2009 roku; o przyjęciu referatu poinformujemy drogą mailową do 30 kwietnia.

Czas wystąpienia: nie powinien przekraczać 20 minut.

Przewidujemy opłatę konferencyjną:

60 złotych bez noclegu

- 120 złotych z noclegiem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz